سفر از دنیای سکوت
سفر از دنیای سکوت
«دکتر سید بصیر هاشمی» مدیرمحترم گروه گوش و حلق و بینی و جراحی سرو گردن از پذیرش بیش از 380نفر در واحد گفتاردرمانی این مرکز خبرداد .
ایشان در این خصوص گفتند : مرکز آموزشی درمانی خلیلی یکی از مراکز فوق تخصصی در زمینه کاشت حلزون در جنوب کشور میباشد .ایشان با بیان این مطلب خاطر نشان ساختند که پس از کاشت حلزون بیماران به مدت یک سال و به صورت هفته ای دوروز باید به مرکز گفتار درمانی مراجعه نمایند .
«کاظم شعبانی » مدیر بیمارستان خلیلی نیز ضمن تشکر از زحمات متخصصان و همکاران در این واحد بیان نمودند: این مرکز در زمینه گفتار درمانی از همکاری تخصصی سر کار خانم دکتر منشی زاده مسئول محترم واحدگفتار درمانی بهره مند میباشد .
خانم دکتر منشی زاده با ارائه گزارش اقدامات یک ساله واحد گفتار درمانی در مرکز خلیلی چنین بیان نمودند : در طول دوازده ماه گذشته بالغ بر 380 بیمار کاشت حلزون پس از انجام کاشت در این مرکز خدمات گفتار درمانی در یافت نموده اند .
ایشان د رادامه گفتند :ارتباط فرآیندی است که از طریق آن، اطلاعات، عقاید و پیامها بین مردم منتقل میشود. یکی از شیوههای برقراری ارتباط، شکل ساده و بدون استفاده از زبان رسمی و واژهها میباشد. زبان شیوهای دیگر جهت برقراری ارتباط است. زبان نظامی سازمان یافته از علائم و نشانهها است که اکثر مردم از آن برای انتقال معانی مشترک استفاده میکنند. تظاهر قابل شنیدن زبان را گفتار مینامیم. درکودکان، گریه تنها شیوه ارتباطی در بدو تولد است. صدای گریه کودک نشانگر نیازها و مشکلات اوست. به زودی کودک زبان جامعه خود را فرا میگیرد و به تدریج از زبان گفتاری برای برقراری ارتباط استفاده مینماید. فراگیری زبان حداقل مستلزم دستیابی به دو مهارت یعنی توانایی درک گفتار دیگران و توانایی تولید گفتار است. کودکان قبل از فراگیری مهارت گفتار نیازمند درک کلمه و درک ساختار دستوری گفتار دیگران هستند. در روند رشد و تکامل طبیعی گفتار و زبان، کودکان در حقیقت با بیان اولین کلمات، از زبان گفتاری برای برقراری ارتباط استفاده مینمایند و به دنبال یادگیری قوانین زبان مادری خود میتوانند در ارسال پیام شفاهی موفقتر باشند.
کودکان یادگیری اولین کلمات را درحدود سال اول زندگی خود شروع میکنند. در یک کودک طبیعی بدون هرگونه آموزش مستقیمی و صرفا از طریق شنیدن مکالمات معمولی روزمره در محیط اطراف، یادگیری زبان صورت می گیرد و میانگین یادگیری کلمات بالغ بر10 واژه جدید در روز می باشد. در حالی که کودکان دچار ناتوانیهای ذهنی، کودکان کم شنوای شدید تا عمیق و دیگر کودکان دچار اختلالات زبانی نیازمند برنامههای منسجم توانبخشی به منظور زبان آموزی هستند.
پیامد اختلالات گفتار و زبان
1- پیامدهای میان مدت و دراز مدت مانند مشکلات شناختی، تحصیلی (توانایی خواندن، درک مطلب، ...)، روانشناختی و اجتماعی، اختلالات رفتاری و مشکلات عزت نفس
2-خشم و غم و اندوه والدین و کناره گیری آنها از دیگر افراد فامیل
3-هزینه های درمان و توانبخشی که عمدتا بر دوش خانواده و نیز بر دوش جامعه سنگینی خواهد کرد.
از جمله عواملی که منجر به بروز اختلالات گفتار و زبان و نیاز به خدمات گفتاردرمانی می شود بدین شرح است:
1- اختلال گفتار و زبان در کم توانیهای ذهنی
2- آسیب زبانی ویژه:
4- اختلالات دهانی- حرکتی
5- نا هنجاریهای ساختاری شامل شکاف کام به تنهایی، شکاف لب با / بدون شکاف کام، مشکلات فکی دندانی و...
6- بروز اختلالات آواسازی، تشدید و تولید در بیماران دچار اختلالات عضوی یا عملکردی حنجره و دیگر بخشهای اندام گویایی
7- عوامل ناشناخته که می تواند زمینه ساز اختلالاتی همچون لکنت زبان و مشکلاتی از جمله کشیده گویی، تکرار و گیر یا قفل شود.
8- اختلالات گفتار و زبان متعاقب افت شنوایی شدید تا عمیق
امروزه کاشت حلزون شنوایی مهمترین روش درمان در آسیبهای حسی-عصبی سیستم شنوایی است. دستگاه حلزون که برای کودکان کم شنوای شدید تا عمیق کاشت می شود از دو بخش داخلی و خارجی تشکیل شده و با تحریک سلولهای سالم عصبی در افراد فاقد حس شنوایی، نوعی شنوایی را برایشان ایجاد خواهد کرد.
خوشبختانه امکان دسترسی به خدمات جراحی و توانبخشی کاشت حلزون در کشور عزیزمان ایران نیز فراهم است و شیراز به عنوان سومین مرکز کاشت حلزون شنوایی در کشور در سال 1382 به ریاست دکتر سید بصیر هاشمی جراح و متخصص گوش و حلق و بینی و با تشکیل تیمی متشکل از دو همکار آسیب شناس گفتار و زبان و دو همکار شنوایی شناس آغاز به کار نمود.